Jan de Nul Group

Project
Vestiging Heinen & Hopman Singapore
Scheepswerf Keppel Singmarine Pte Ltd
Eigenaar Jan de Nul Group
Levering 2020
Type schip Trailing suction hopper dredger
Lengte 111.7 meter

Jan De Nul Group heeft twee 6.000 m3 sleephopperzuigers besteld bij Keppel Singmarine-scheepswerf. De baggerschepen zullen volledig diesel-elektrisch worden uitgevoerd. Alle hoofdaandrijvingen worden elektrisch aangedreven via frequentieomvormers. Op deze manier werkt elk systeem op zijn optimale werkpunt, wat resulteert in een lager brandstofverbruik en lagere emissies.

Heinen & Hopman Engineering Singapore heeft het contract gekregen om het airconditionings- en koelingsysteem voor de baggerschepen te leveren.

Airconditioning

Het AC-systeem wordt gekoeld door twee sets zoetwatergekoelde koelmachines met een capaciteit van 60% en een R407-koelmiddel. De airconditioning – ten behoeve van de accommodatie, stuurhuis en kombuis – is een stevige, in zee uitgevoerde centrale luchtbehandelingskast met een gegalvaniseerde behuizing die het mengen, filteren, verwarmen en koelen van de lucht vergemakkelijkt.

Koelsysteem

Het koelsysteem wordt bediend door twee 100% zoetwatergekoelde condensing units met een unit cooler in elke kamer.

Ontwerpcondities

De volgende ontwerpcondities voor het verwarmings- en airconditioningsysteem werden gevraagd:

Zomer
Buiten: 45°C/ 70% R.H.
Binnen: 24°C/ 50% R.H.

Winter
Buiten: -20°C
Binnen: 22°C/ 30 – 50% R.H.