Vestiging | Heinen & Hopman Singapore |
Scheepswerf | Keppel Singmarine Pte Ltd |
Eigenaar | Jan de Nul Group |
Levering | 2020 |
Type schip | Trailing suction hopper dredger |
Lengte | 111.7 meter |
Jan De Nul Group heeft twee 6.000 m3 sleephopperzuigers besteld bij Keppel Singmarine-scheepswerf. De baggerschepen zullen volledig diesel-elektrisch worden uitgevoerd. Alle hoofdaandrijvingen worden elektrisch aangedreven via frequentieomvormers. Op deze manier werkt elk systeem op zijn optimale werkpunt, wat resulteert in een lager brandstofverbruik en lagere emissies.
Heinen & Hopman Engineering Singapore heeft het contract gekregen om het airconditionings- en koelingsysteem voor de baggerschepen te leveren.
Airconditioning
Het AC-systeem wordt gekoeld door twee sets zoetwatergekoelde koelmachines met een capaciteit van 60% en een R407-koelmiddel. De airconditioning – ten behoeve van de accommodatie, stuurhuis en kombuis – is een stevige, in zee uitgevoerde centrale luchtbehandelingskast met een gegalvaniseerde behuizing die het mengen, filteren, verwarmen en koelen van de lucht vergemakkelijkt.
Koelsysteem
Het koelsysteem wordt bediend door twee 100% zoetwatergekoelde condensing units met een unit cooler in elke kamer.
Ontwerpcondities
De volgende ontwerpcondities voor het verwarmings- en airconditioningsysteem werden gevraagd:
Zomer
Buiten: 45°C/ 70% R.H.
Binnen: 24°C/ 50% R.H.
Winter
Buiten: -20°C
Binnen: 22°C/ 30 – 50% R.H.